Leasing w transporcie ciężkim - optymistyczne prognozy na przyszłość

Rozmawiamy z Piotrem Gąska, dyrektorem rynku transportu ciężkiego PKO Leasing.

2018-09-20 14:19:15

Jak bardzo rynek (zwłaszcza transportowy) nasycił się produktami leasingowymi? Czy można mówić o pełnej dojrzałości tego rynku?

Pod koniec lipca Związek Polskiego Leasingu (ZPL) ogłosił wyniki branży leasingowej za pierwsze półrocze 2018 roku. Kolejny rok z rzędu branża rośnie w dwucyfrowym tempie. Wzrost 20-procentowy, mierzony rok do roku, oznacza, że cały czas popyt na usługi leasingowe jest wysoki. Dzieje się tak dlatego, że Polska gospodarka rozwija się i nadal zapotrzebowanie na szybkie finansowanie jest bardzo duże. Zwłaszcza jeśli chodzi o sektor małych i średnich firm, to nasycenie rynku nadal jest wysokie. Firmy te działają często lokalnie i potrzebują łatwego dostępu do kapitału. Przewagą firm leasingowych jest to, iż szybko i skutecznie dostarczają finansowanie, automatyzując procesy decyzyjne. Możemy mówić o dojrzałości tego rynku jednak z naciskiem na jego intensywny rozwój nie tylko z przyczyn gospodarczych, ekonomicznych, ale również społecznych.

Co stanowi sedno walki o klienta w branży leasingowej? Wokół jakich rozwiązań firmy leasingowe muszą się skupić, aby utrzymać dotychczasowych i pozyskać nowych klientów?

PKO Leasing ma pozycję lidera i jest największą firmą leasingową w Polsce. Jako członek grupy kapitałowej PKO Banku Polskiego ma bardzo silne zaplecze kapitałowe. To daje nam dużą przewagę nad konkurencją. Możemy synergicznie korzystać z baz naszych klientów, oferując im rozwiązania na miarę ich potrzeb. Bardzo ważnym aspektem naszej działalności jest współpraca z dostawcami. Automatyzując procesy decyzyjne, wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów. Uproszczone procedury zostały wprowadzone dla klientów, którzy mogą otrzymać finansowanie do miliona złotych. Podobne udogodnienia oferujemy również zaufanym dostawcom – umożliwiając im oferowanie finansowania produktów nawet do pół miliona złotych. Czas i szybkość podejmowania decyzji to elementy, które wpływają na wybór partnerów biznesowych oferujących finansowanie. Na takie elastyczne rozwiązania mogą sobie pozwolić tylko najwięksi gracze na rynku. PKO Leasing dzięki temu, że stale buduje pozycję lidera, dysponuje atrakcyjnymi i elastycznymi rozwiązaniami dla klientów.

Jak bardzo leasing w branży TSL stał się atrakcyjny także dla małych przedsiębiorców w porównaniu z dużymi firmami transportowymi?

Transport ciężki jest jednym z najważniejszych segmentów dóbr leasingowych. Oczywiście, nadal na pierwszym miejscu są samochody osobowe do 3,5 t, które stanowią 46% całego rynku. Drugim segmentem jest właśnie transport ciężki, który stanowi ok. 26% rynku. Jak widać po wynikach branży, dynamika w tym segmencie za okres pierwszego zaskoczyła wszystkich. Wysoka dynamika przyrostu wynosząca 17% r/r, pokazuje, jak finansowanie firm leasingowych jest atrakcyjne i oczekiwane przez klientów. Analizując strukturę klientów firm leasingowych, z szacunków ZPL, wynika, że największą grupę stanowią mikro- i małe firmy. Przedsiębiorcy o obrotach do 20 mln stanowią ponad 71% klientów. Dane te świadczą o tym, że małe i średnie firmy chętnie korzystają z tej formy finansowania. Jest ona elastyczna i nie obniża zdolności kredytowej, co na pewno stanowi jej dużą zaletę.

Jak PKO Leasing walczy o nowych klientów? W jaki sposób staracie się wyprzedzać konkurencję?

Nasza oferta jest dla nas kartą przetargową. Finansujemy do 100% wartości nowego oraz używanego przedmiotu, zarówno przez produkt leasingu, jak i pożyczki w złotówkach oraz euro w okresie nawet do 72 miesięcy. Oczywiście, nasze harmonogramy spłat uwzględniają sezonowość biznesu, co w branży transportowej również ma znaczenie. No i oczywiście, współpracujemy z największymi dostawcami środków transportu. Same działania sprzedażowe to nie wszytko. Staramy się być partnerem dla naszych klientów i dawać im narzędzia oraz wiedzę, która jest dla nich pomocna w prowadzeniu biznesu. Tak jest np. z cyklem, który zaczęliśmy wspólnie z Kancelarią Transportową KOBEN. Nowe regulacje, które w szczególny sposób dotykają naszych przewoźników, spowodowały, że postanowiliśmy rozpocząć cykl przydatnych publikacji. Opisujemy w nich najważniejsze wymogi, ograniczenia, z którymi polscy truckersi będą mieli do czynienia, realizując przewozy w poszczególnych krajach Unii Europejskiej. Wydaliśmy już cztery cykle, a przed nami następne.

W którym kierunku, Pana zdaniem, pójdzie branża leasingowa? Jaka jest jej przyszłość?

Branża nadal będzie się rozwijać stabilnie. Ma na to wpływ dobra koniunktura naszej gospodarki. Leasing jest jej odzwierciedleniem. Jeśli poszczególne gałęzie przemysłu rozwijają się dobrze, przekłada się to na nasze wyniki finansowe. Teraz mamy okres prosperity, co skłania przedsiębiorców do inwestycji. Jeśli chodzi o finasowanie transportu ciężkiego, to nadal będzie to jedna z najpopularniejszych form finansowania tego sektora. Polska branża transportowa rozwija się bardzo dynamicznie i jesteśmy liderem na rynkach europejskich. Zapotrzebowanie na samochody ciężarowe jest bardzo duże. Narastająco r/r zarejestrowano prawie 13% więcej samochodów ciężarowych niż rok wcześniej. Nieprzerwanie od 13 miesięcy obserwujemy ciągły wzrost rejestracji pojazdów. Perspektywy dla branży są zatem stabilne i nie przewidujemy na rynku większych zmian.  

Tekst ukazał się w Magazynie Transport i Spedycja, wydanie sierpień-wrzesień 2018.

ZNAJDŹ NAS: