Szybko, skutecznie, możliwie tanio, czyli ciężarówka w kąpieli

Mycie aut nie jest czynnością zbyt skomplikowaną pod względem technicznym, co nie znaczy, że można ją wykonywać byle jak i byle gdzie. Zwłaszcza kiedy chodzi o mycie pojazdów dużych, a takimi są ciężarówki. Ma być szybko, skutecznie, możliwie tanio i… jak najbardziej ekologicznie – to główne kryteria ocen myjni samochodowych.

2018-09-20 13:00:51

Rynek myjni do aut ciężarowych nie jest zbyt duży, ale stabilny, a przez specjalistów uznawany za perspektywiczny. Większość dostawców ma gotowe rozwiązania dla tego sektora, dostępne są też całe serie modułowych programów. Podkreśla to m.in. dostawca myjni MaxiWash Vario, zaznaczając, że z wielu oferowanych opcji można stworzyć myjnię indywidualną, dopasowaną do własnych potrzeb (wygląd, rodzaj i rozmiary szczotek, wysokość mycia). Oferta obejmuje różne detale wyposażenia dodatkowego do mycia samochodów ciężarowych i autobusów, m.in. bramki do spryskiwania środkami chemicznymi, bramki mycia wysokociśnieniowego, system mycia podwozia, fotokomórki.

Co oferuje rynek

Znanym dostawcą myjni (m.in. marki Westmatic) jest firma Sosnowski, oferując dwa rodzaje urządzeń. Przejazdowe myjnie automatyczne adresowane są głównie do firm transportowych. Stalowa konstrukcja opiera się na siedmiu kolumnach ze stopami kołnierzowymi (do zamocowania do posadzki). Połączone są zarówno wzdłużnie, jak i poprzecznie belkami, wewnątrz których poprowadzono przyłącza elektryczne i pneumatyczne. Wszystkie rury konkretnego układu hydraulicznego do mycia i płukania są przymocowane do konstrukcji. Dostępne są wersje z czterema, pięcioma, sześcioma lub siedmioma szczotkami (maksymalna wysokość mycia pojazdów: do 3,5 lub do 4,1 m). W trybie automatycznym myjnia działa w sposób przerywany. Włącza się, gdy aktywowany zostanie wyłącznik krańcowy lub pierwsza fotokomórka, i wyłącza się, gdy pojazd wyjedzie z urządzenia. Pompy wodne uruchamiają się w zależności od położenia pojazdu wewnątrz myjni. Ten program powinien być używany, gdy mycia nie są zbyt częste oraz jeśli czas przerw między kolejnymi myciami nie uzasadnia pracy ciągłej. W programie ciągłym myjnia działa bez przerw. Włącza się po naciśnięciu przycisku startowego i wyłącza się po naciśnięciu przycisku alarmowego lub STOP. Zabezpieczenia stanowią: system alarmowy wjazdu pojazdu bez zezwolenia przez sygnalizator, system alarmowy zbyt dużej prędkości (maksymalna to 10 km/h), system omijania lusterek bocznych. Po otrzymaniu zielonego światła wjazdowego pojazd mija pierwszą parę fotokomórek i porusza się ze stałą prędkością. Szczotki pionowe i pompy (ewentualnie również szczotka pozioma, myjąca jedynie dach pojazdu) zaczynają pracę. Podczas jazdy w przód pojazd popycha dwie szczotki, rozpychając je. Szczotki myją przód pojazdu. W przypadku włączenia funkcji „omijanie lusterek” szczotki rozsuwają się w pobliżu lusterek i ponownie powracają do pozycji mycia, gdy już są na boku pojazdu (system ten działa przy lusterkach przednich, które są wykrywane przez fotokomórki). Drugi zestaw szczotek pionowych pracuje z przeciwbieżnym kierunkiem obrotów w stosunku do pierwszej pary. Myje boki pojazdu, a na końcu jego tył.

Są też automatyczne myjnie bramowe (dwu- lub trzyszczotkowe) z możliwością dodania funkcji mycia wysokociśnieniowego.

Szczotki pionowe zawieszono na wózkach poruszanych za pomocą silników z przekładnią. Elektryczny napęd ich przesuwu poprzecznego pozwolił na dokładniejszy pomiar siły docisku do mytych powierzchni. Szczotki pionowe dochodzą do siebie, pozwalając na mycie powierzchni bocznych, przodu i tyłu pojazdu bez względu na szerokość. Ich przegubowe zawieszenie umożliwia dopasowanie się do wszystkich kształtów mytych pojazdów, nawet przy pochyłych powierzchniach bocznych. Szczotka pozioma wersji trzyszczotkowej, której docisk również jest kontrolowany na bieżąco, odpowiada za mycie przodu, dachu i tyłu samochodu. Napędy są sterowane częstotliwościowo, a pojemniki z produktami chemicznymi umieszczane w jednej z nóg myjni. Urządzenie posiada instalację do nanoszenia wosku osuszającego. Istnieje również możliwość zainstalowania dmuchaw osuszających. Możliwość korzystania z dwóch źródeł zasilania wodą sprawia, że myjnia jest w pełni przystosowana zarówno do pracy tylko z użyciem wody wodociągowej, jak i z wykorzystaniem systemów recyrkulacyjnych. Woda z recyklingu (można zaoszczędzić nawet 90% zużywanej wody) może być użyta do wszystkich funkcji mycia oprócz nakładania wosku i ostatecznego płukania. Myjnia ma możliwość realizowania 15 programów mycia, w dowolnej konfiguracji. Automat może uzupełnić systemem mycia ręcznego. Odbywa się za pomocą lanc, przez natrysk piany (detergentu) i spłukanie wodą pod wysokim ciśnieniem.

Hiszpańskie propozycje

SULTOF zachęca do zainteresowania myjniami hiszpańskiej marki Istobal. To uznany producent, na liście referencyjnej są m.in. BP, ELF, OMV czy TOTAL.

Istobal należy do liderów innowacyjności – co kilka lat wprowadza do produkcji całkowicie nowe modele myjni zaprojektowane w oparciu o obowiązujące trendy i osiągnięcia techniczne w dziedzinie nowych technologii przemysłowych oraz automatyki – zachwala Paweł Jędrzejewski, Dział Sprzedaży i Marketingu, SULTOF.

Konstrukcję myjni HW Progress 4HWP100 oparto na ramie wykonanej z cynkowanych profili o dużej wytrzymałości, a rozbudowane sterowanie bazuje na mikroprocesorze Siemens ET200, pozwalając na modyfikację 15 istniejących programów mycia oraz tworzenie całkowicie nowych. Obsługę ułatwia dotykowy panel operatorski; pulpit operatora zaopatrzono w dżojstik do precyzyjnej kontroli pracy urządzenia podczas mycia w celu uniknięcia kolizji z wystającymi nietypowymi elementami pojazdów. – Szczotki pionowe poruszane są przez motoreduktory i wykonują funkcję podwójnego domywania przodu i tyłu pojazdu. Zastosowano nowy bezpośredni napęd szczotki poziomej poprzez pasek, którego napięcie jest kontrolowane. Pomiar obciążenia prądowego pracy szczotek przez przetworniki zapewnia bardzo dokładną regulację ich docisku do mytej powierzchni, a specjalny system pneumatyczny zmienia kąt pochylenia szczotek podczas mycia przodu – jeszcze lepiej dostosowując go do konturów samochodu, dzięki czemu na samochodzie nie pozostają niedomyte miejsca tłumaczy Paweł Jędrzejewski. Spośród innych rozwiązań, wyróżniających nowe urządzenie, można wymienić: mycie wysokociśnieniowe z dyszami rotującymi, prowadnik kablowy „gąsienica” w standardzie, wyświetlacz semaforowy LED, służący do pozycjonowania pojazdu, zwiększoną przestrzeń na środki chemiczne w kolumnie myjni, zastosowanie zaawansowanych technicznie fotokomórek – specjalnie zaprojektowanych do myjni automatycznych. Nie wymagają one zastosowania wzmacniaczy i pracują pojedynczo w celu uniknięcia zakłóceń. Do podłączenia mediów służy jedna tablica rozdzielcza. Motoreduktory jazdy zawieszono elastycznie oraz wyposażono w gumowe amortyzatory. Dostępny jest system recyklingu wody.

Interesującą propozycją w gamie Istobal jest też myjnia HW MONO-ROLL, ekonomiczne rozwiązanie dla firm posiadających niewielką flotę pojazdów.

Podstawowe parametry techniczne: wysokość mycia 3,65 m, 4,25 m; zbiornik na wodę: 300 l (zużycie wody 25 l/min), zasilanie – baterie 24 V, pochylenie szczotki 25 stopni. Mycie może się odbywać zarówno w budynku, jak i na zewnątrz, warunkiem jest jedynie utwardzone i równe podłoże. Kompletne mycie nie zajmuje więcej niż 10 minut, myty pojazd stoi w miejscu, a szczotka obsługiwana przez operatora, dzięki własnemu napędowi, porusza się dookoła. MONO-ROLL jest urządzeniem zasilanym elektrycznie, bateria zapewnia nieprzerwaną, czterogodzinną pracę. Szczotka posiada system hydrauliczny pozwalający na jej pochylenie (lepsze dopasowanie do kształtów przodów pojazdów oraz ochrona lusterek). W zależności od typu pojazdów, można zastosować szczotki link-feel – polietylenowe o dużej gęstości (odpowiednie do mycia ciężarówek) bądź link-foam – piankowe (do mycia autobusów).

Internet z pomocą

Prowadzenie myjni samochodowej może zostać w znacznym stopniu uproszczone dzięki narzędziom informatycznym. Odpowiednie oprogramowanie może sprawić, że właściciel myjni na bieżąco sprawdzi wiele parametrów myjni i aktywnie zmieni bieżące ustawienia. WashTec Plus zachęca do zainteresowania się innowacyjnym systemem zarządzania myjnią z wykorzystaniem Internetu. Wszystkie dane mogą być pobierane i analizowane w czasie rzeczywistym, ustawienia można zmienić za pomocą kilku kliknięć. Szczególne korzyści z systemu zarządzania myjnią przez Internet zyskują właściciele kilku myjni, zintegrowany system raportowania zapewnia pełną transparentność, elastyczność sterowania dotyczy zamawiania na czas środków chemicznych do mycia, wczesnego wykrywania i zapobiegania potencjalnym awariom urządzeń lub krótkoterminowych zmian godzin otwarcia. Właściciel myjni może szybko podejmować decyzje, np. na temat tego, czy aktualna struktura programu jest odbierana przez klientów zgodnie z oczekiwaniami, czy może warto coś zmienić.

Właśnie tę wartość dodaną chcemy zaoferować naszym klientom, żeby mogli zoptymalizować i rozwinąć swoją działalność w branży myjni samochodowych. Naszym celem jest nie tylko dostarczanie najlepszych urządzeń z najnowszą technologią, gdyż jest to rzeczą oczywistą dla lidera rynkowego i technologicznego. Naszymi innowacyjnymi pomysłami chcemy pomóc naszym klientom, aby byli jeszcze lepsi, bardziej efektywni, a tym samym odnosili większe sukcesy w biznesie. WashTec Plus jest tutaj bardzo ważnym elementem zapewniał, uruchamiając to rozwiązanie, odpowiedzialny za systemy płatnicze, menedżer produktu w firmie WashTec, Michael Drespling.

WashTec to jeden z liderów na rynku myjni. Ma w ofercie rodzinę myjni MaxiWash Vario. Ciekawym rozwiązaniem jest m.in. wersja MaxiWash Vario Tandem, obsługująca szczególnie szybko długie samochody, dzięki dwóm systemom portalowym na jednej szynie, na obsługę np. 12-metrowego autobusu potrzebuje jedynie 2,5 minuty. Jarosław Zadora, asystent sprzedaży, WashTec Polska podkreśla, że szybkie mycie pojazdów – zwłaszcza w wersji MaxiWash Vario Tandem z dwoma urządzeniami portalowymi na jednej szynie – jest rozwiązaniem idealnym dla dużego natężenia ruchu w godzinach szczytu. Zwraca uwagę zarówno na możliwość dopasowania wysokości (sześć wariantów, od 3,3 do 4,95 m), jak i prostą obsługę – dzięki w pełni automatycznie sterowanym programom mycia.

Autorem tekstu jest Michał Jurczak. Tekst ukazał się w magazynie Transport i Spedycja, wydanie czerwiec-lipiec 2018.

ZNAJDŹ NAS: