Kryzys wywołany lockdownem 2020 r. trudno porównywać z jakąkolwiek wcześniejszą sytuacją nie tylko w światowej, lecz także krajowej gospodarce. Aż 55% jej polskich przedstawicieli uważa, że pandemia w jednoznacznie negatywny sposób wpłynęła na kondycję ich firm – pisze w tekście „Krajobraz w trakcie bitwy” Paweł Urbaniak. Te liczby budzą niepokój. Kryzys dotknął w dużej mierze przede wszystkim firmy przewożące ludzi, którzy zrezygnowali z takiej formy transportu na rzecz podróżowania w mniejszej grupie osób. Znacznie spadała liczba wyjeżdżających za granicę (nie tylko w celach turystycznych) – osoby pracujące poza granicami własnego kraju, nieposiadające własnego samochodu, rzadziej wracają do miejsca zamieszkania.
Mniej przewozów, pakiet mobilności i zmiany, które przyniósł, stale rosnąca liczba zakażeń COVID-19, a do tego rosnące koszty dla firm transportowych (wynagrodzenia, koszty paliwa i napraw) – to wszystko powoduje, że branża transportowa przeżywa niemałe problemy. Tak niepewna sytuacja wielu przedsiębiorstw, połączona z wielomilionowymi zaległościami w spłacie należności i ogromne zadłużenie (tuż przed pandemią całkowite przeterminowane zadłużenie firm transportowych wynosiło w Polsce ponad 1,5 mld zł) powodują, że wiele firm nie tylko nie inwestuje w nowe produkty i rozwój, lecz także mocno tnie koszty. – Pokazują to m.in. dane o rejestracjach nowych naczep, których sprzedaż od stycznia do lipca tego roku spadła w Polsce aż o 48,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. – pisze Paweł Urbaniak.
Przed nami ostatni kwartał 2020 r. Jak zakończy się ten najtrudniejszy i najbardziej zaskakujący od wielu lat rok? Pierwsze statystyki i podsumowania pojawią się już za kilkanaście tygodni. Czekamy na nie i wierzymy, że firmy transportowe przetrwają w dobrej kondycji ten wymagający dla wielu rok.
Udanej lektury
Joanna Szmatuła
Redaktor prowadząca
W magazynie znajdziecie takie artykuły, jak m.in.:
- Otomoto uruchamia nowy serwis dla profesjonalistów –Otomoto Profi
- TIP zapewni klientom „wgląd” do floty dzięki nowej gamie usług
- Flota Freja Polska rośnie w siłę
- Scania przedstawia gamę zelektryfikowanych pojazdów ciężarowych
- DAF wprowadza gamę pojazdów CF Electric o zwiększonym zasięgu
- Więcej Profesjonalnych Kierowców!
- Zawód kierowcy jest niezwykle stresującą profesją – wywiad z Martą Wygocką, psychologiem transportu
- Krajobraz w trakcie bitwy
- Polska branża transportowa wczoraj, dziś i jutro: raport ICAN
- Research dla Continental Opony Polska
- Operator logistyczny. Nie tylko na trudne czasy
- Firmy w nowej rzeczywistości
- 10. Edycja Barometru Odpowiedzialnej Jazdy za nami
- Zaległe płatności i nieuczciwi kontrahenci. Branża transportowa potrzebuje zmian
- Jak COVID-19 wpłynął na wyniki leasingu
- Opony ciężarowe – jak oszczędzić ponad 2 litry paliwa na 100 km?
- Zmiany wprowadzone przez Pakiet mobilności
- Ewolucja procesów i nowe technologie w branży TSL
- Nowa era transportu – drony. Aspekty prawne
- Najważniejsze zmiany dotyczące przepisów socjalnych
- GEFCO testuje elektrycznego MAN-a eTGE
- LNG – tania i czysta przyszłość transportu ciężkiego
- Nowe Volvo FH, FH16, FM i FMX
- Samochody dostawcze – kurierska rzeczywistość
- Ekologiczna rewolucja według Forda