Kiedy zaczynaliśmy prace nad pierwszym w tym roku numerem magazynu „Transport i Spedycja” problemy, a może raczej kwestie, z którymi miała się zmagać branża transportowa w 2020 roku były mniej więcej określone – na pewno wskazalibyśmy na brexit oraz Pakiet Mobilności. Choć głosowanie w sprawie Pakietu jest zaplanowane na koniec marca, to z uwagi na panującą sytuację, w tym także zdalną pracę unijnych instytucji, może znacznie się opóźnić.
Jeszcze w styczniu nikt w Europie nie przewidywał chyba, jak będzie wyglądać sytuacja na naszym kontynencie. Wirus, który jeszcze dwa miesiące temu był odległy, dziś spowodował pandemię. Praktycznie nie ma obszarów, które z tego powodu nie odnotują strat. I choć branża transportowa dzielnie się trzyma, warto już podjąć kroki, które pozwolą na jak najmniejsze przestoje, a przede wszystkim – pomogą zadbać o bezpieczeństwo kierowców. Jaka jest zatem prognoza? Niewiadoma. – Trudno cokolwiek oszacować. Doświadczenie poprzednich epidemii SARS z 2002 roku, czy H1N1 z 2009 roku jasno przypomina nam, że problemy trwają dłużej niż miesiąc czy dwa, a ponowne dźwignięcie się całego systemu gospodarczego może trwać naprawdę długo. Należy zatem przewidywać, iż COVID-19 nie powiedział jeszcze ostatniego słowa – pisze na dalszych stronach Michał Grygier.
Jako redakcja wierzymy jednak, że branża transportowa jest taką, która niejako jest przyzwyczajona do pokonywania różnego rodzaju przeszkód, i wyjdzie z tej trudnej sytuacji obronną ręką. Przede wszystkim jednak wierzymy w siłę kierowców, którzy robią, co mogą, by dostawy odbywały się możliwie jak najszybciej, ale przede wszystkim – bezpiecznie.
Zachęcamy także do lektury dalszych stron naszego czasopisma – przyglądamy się bliżej wyjściu Wielkiej Brytanii ze struktur unijnych oraz kwestiom finansowania floty transportowej. Rozmawiamy także z Wilhelmem Rożewskim, dyrektorem marketingu w Volvo Trucks Polska, który opowiedział nam m.in. o europejskiej premierze samochodów ciężarowych o dużej ładowności – Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM i Volvo FMX.
Wierzymy, że w czasach wielu niezbyt optymistycznych wiadomości lektura tego numeru wprowadzi odrobinę spokoju.
Życzę przyjemnej lektury,
Joanna Szmatuła
Redaktor prowadząca
W magazynie znajdziecie takie tematy, jak m.in.:
- Rozmawiamy z Konradem Owsińskim, dyrektorem ds. Underwritingu Ubezpieczeń Komunikacyjnych, Biuro Analiz i Oceny Ryzyka Ubezpieczeń Korporacyjnych PZU
- Przyszłość branży i Volvo Trucks to rozwój pojazdów z napędem alternatywnym; Rozmowa z Wilhelmem Różewskim, Volvo Trucks Polska
- Elektromobilność to niezwykle dynamiczny segment rynku – Rozmowa z Arkadiuszem Filipiukiem, Poczta Polska
- Branża motoryzacyjna kontra koronawirus
- Brexit, czyli branża transportowa w niepewności
- Dobra pensja to nie wszystko. Dla kierowców liczy się work-life balance
- Formy finansowania floty jako narzędzie wsparcia dla przedsiębiorcy
- Mapa producentów i dystrybutorów naczep i zabudów
- Sektor finansowania pojazdów ciężarowych wciąż pod presją zmian prawnych
- Jak zorganizować pracę w czasach koronawirusa
- Przedawnienie w transporcie, czyli jak odzyskać zaległe należności w Hiszpanii
- Delegowanie kierowców do Królestwa Niderlandów
- Opłaty środowiskowe z tytułu emisji spalin
- Telematyka, czyli informacja na wagę złota
- Transport chłodniczy, czyli jak zapewnić sobie zlecenia przez cały rok
- Najwięksi producenci naczep