Niemcy skarżą Austrię za utrudnienia w ruchu

W ubiegłym tygodniu Austria wygrała postępowanie przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej przeciwko niemieckiemu systemowi opłat. Z uwagi na przegrane postępowanie, niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu zamierza donieść na Austrię i wnieść swoją własną skargę.

2019-06-28 14:50:57

W ostatnim czasie Austria wprowadziła znaczące utrudnienia w ruchu drogowym. Tyrol pozwala na przejazd z Bawarii do Innsbrucka tylko do 300 ciężarówek na godzinę, aby odciążyć własną autostradę. Organy austriackie argumentują ograniczenia jako konieczne, między innymi, aby chronić ludność przed spalinami i hałasem. W rezultacie samochody ciężarowe blokują się na niemieckich drogach na wiele kilometrów przed granicą austriacką. Niemcy zmierzają powołać się na dyskryminację przewoźników drogowych. Należy zauważyć, że obecna polityka Austrii naraża branżę transportową na wysokie koszty w związku z opóźnieniami w dostawie, a kierowcy zobowiązani są odbierać odpoczynki w pojeździe. Samo stanie w korku powoduje zwiększenie emisji spalin. Niestety założenia wprowadzonych ograniczeń przyniosły odwrotny efekt – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Dodatkowo od dnia 1 października 2019 r., planowane jest zaostrzenie tzw. sektorowego zakazu prowadzenia pojazdów w odniesieniu do niektórych grup towarów. Zakłada się, że towary takie jak papier i karton, gips, cement, rury i produkty naftowe nie będą już transportowane przez Tyrol ciężarówkami - oprócz istniejących zakazów, takich jak transport pojazdów, marmuru i trawertynu, płytek i stali. Szczególnie znaczący jest fakt, że w przeciwieństwie do obecnego rozporządzenia, Tyrol nie chce już zwalniać z tych zakazów jazdy ciężarówek z najlepszą obecnie klasą emisji Euro 6. Jednak to właśnie ten wyjątek stanowił podstawę zatwierdzenia przez UE wprowadzenia wówczas sektorowych zakazów prowadzenia pojazdów. Najprawdopodobniej Austria planuje w jak największym stopniu ograniczyć transport drogowy. W związku z wprowadzonymi ograniczeniami przewoźnicy zobowiązani będą zmienić swoje trasy co będzie wiązało się z dłuższą realizacją usług transportowych oraz dodatkowymi kosztami prowadzenia działalności – kontynuuje Mariusz Hendzel.

Podkreślić należy, iż Austria pomimo upomnienia przez Komisję Europejską nie zrezygnowała z wprowadzonych ograniczeń.

ZNAJDŹ NAS: