IABM: Elektromobilność we Francji

Francuska Ustawa o transformacji energetycznej (z 2015 r.) zakłada zwiększenie udziału energii odnawialnej oraz zrównoważonej mobilności. Transport jest dla rządu francuskiego sektorem priorytetowym, gdyż jest odpowiedzialny za emisję 1/3 wszystkich gazów cieplarnianych.

2018-10-24 14:04:46

- Francja z pewnością należy do grona europejskich liderów w zakresie elektromobilności. W 2017 roku przekroczono pułap 100 000 zarejestrowanych pojazdów elektrycznych, a to dopiero początek. Rząd zakłada bowiem, że do 2030 roku po drogach Francji poruszać się będzie ponad 4 mln aut z napędem elektrycznym, do 2028 roku obniżony zostanie o blisko 30% poziom emisji gazów cieplarnianych (w stosunku do roku 2013), a od 2040 roku nie będzie można kupić już samochodu napędzanego benzyną lub olejem napędowym - mówi Joanna Jaroch-Pszeniczna, Wicedyrektor Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej.

Francja wprowadziła interesujący mechanizm mający na celu rozwój elektromobilności. Nabywcy nowych samochodów elektrycznych emitujących najmniej CO2, otrzymują dofinansowanie sięgające nawet 6000 euro. Pieniądze te nie stanowią dodatkowych obciążeń dla budżetu państwa, ponieważ pochodzą z tzw. „kar ekologicznych” nakładanych na właścicieli samochodów najbardziej zanieczyszczających środowisko.

- Z roku na rok obserwujemy zaostrzenie wysokości tych kar, w przypadku pojazdów emitujących 134 g CO2/km kara została zwiększona z 173 euro w 2017 r. do 540 euro w 2018 r. Warto podkreślić, że obecnie obowiązująca średnia norma to 130 g CO2/km. Według nowych norm Unii Europejskiej w 2021 r. średnia emisja CO2 nowych samochodów ma wynosić nie więcej niż 95 g/km. Dodatkowo we Francji w przypadku aut o napędzie elektrycznym właściciele mogą liczyć na darmową rejestrację pojazdu, czy ulgi podatkowe w przypadku firm – dodaje Joanna Jaroch-Pszeniczna.

W 2018 roku został zniesiony bonus za zakup samochodów hybrydowych (emitujących 21 - 60 g CO2/km). Wprowadzona została natomiast premia za wymianę z diesla/benzyny, która wynosi 1000 euro. W uzupełnieniu do bonusu, premia ta będzie obowiązywać w przypadku oddania na złom pojazdu benzynowego sprzed 1997 r. lub diesla sprzed 2001 r.

- Kolejnym pomysłem rządu mającym przyspieszyć rozwój elektromobilności jest coraz więcej obostrzeń ze strony miast dotyczących wjazdu pojazdów do centrum. Coraz częściej samochody muszą posiadać tzw. Certyfikaty czystego powietrza, potwierdzające poziom emisji CO2. Samochody elektryczne mogą nie tylko bez przeszkód jeździć po terenie całego miasta, ale również poruszać się w dniach, gdy ze względu na zanieczyszczenie powietrza wjazd do miasta jest ograniczony. Na ten moment wydano we Francji ponad 11,2 mln takich certyfikatów. Warto również przypomnieć zapowiedzi rządu, który chce zrównania ceny benzyny i oleju napędowego do roku 2021, by w ten sposób zachęcić kierowców do rezygnacji z pojazdów i technologii najbardziej zanieczyszczających powietrze – podsumowuje Joanna Jaroch-Pszeniczna.

Według ankiety Ipsos 35% konsumentów jest gotowych kupić samochód elektryczny, opinia publiczna jest więc coraz bardziej przychylna tej technologii.

Międzynarodowe doświadczenia i plany dotyczące elektromobilności zostaną szczegółowo omówione 27 i 28 listopada w Sosnowcu, podczas International Automotive Business Meeting.

Rejestracja: www.iabmevent.com

Organizatorzy: Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce, Miasto Sosnowiec, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE)

ZNAJDŹ NAS: