Magazyn Transport i Spedycja
Pobierz darmowe poradniki
  • Rynek Używanych Ciągników Siodłowych
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Mapa producentów i dystrybutorów naczep i zabudów
    Format: pdf - 3,84 MB
    Pobierz plik
  • [Dodatek] Monitoring pojazdów GPS
    Format: pdf - 1,84 MB
    Pobierz plik
Pokaż więcej raportów


Trans&Log 2017

Atrakcyjne zarobki już nie wystarczą, aby przyciągnąć młodych do zawodu kierowcy

Atrakcyjne zarobki już nie wystarczą,  aby przyciągnąć młodych do zawodu kierowcy

Kierowcy rozpoczynający pracę w branży transportowej już na starcie mają zagwarantowane dobre zarobki. Dlatego firmy, aby przyciągnąć młodych ludzi do zawodu, muszą zaoferować im dodatkowe bonusy. Coraz większe znaczenie ma elastyczny grafik i warunki pracy.

O tym, jak zachęcić młodych ludzi do pracy w branży TSL, rozmawiali uczestnicy debaty „Przyszłość branży transportowej”, zorganizowanej w ramach akcji społecznej „Profesjonalni kierowcy”. W spotkaniu wzięli udział Wilhelm Rożewski z Volvo Trucks, Marcin Majak z Renault Trucks, Piotr Ogrodowicz z firmy Wielton, Grzegorz Piskon z ERGO Hestii, Stanisław Rosół z Continental Opony Polska oraz Dariusz Szumacher, prezes firmy Dartom z Grodziska Mazowieckiego, w siedzibie której odbyła się debata.

– W polskich firmach transportowych są obecnie tysiące wakatów. W związku z tym osoby rozpoczynające pracę w zawodzie kierowcy, nie mają problemu ze znalezieniem zatrudnienia. Z ankiet przeprowadzonych wśród osób, które ukończyły kursy w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” aż 75 proc. znalazło pracę tuż po szkoleniu – zaznaczył Wilhelm Rożewski z Volvo Trucks.

Prawie 70 proc. kierowców z zaledwie dwuletnim stażem zarabia na rękę 3 - 4 tys. zł, natomiast 30,5 proc. badanych może liczyć na wynagrodzenie w wysokości od 4 do 5 tys. zł netto. Takie wnioski płyną z badania „Młodzi kierowcy na rynku pracy” przeprowadzonego na zlecenie organizatorów akcji „Profesjonalni kierowcy”.

Co ciekawe zarobki kierowców bardzo szybko rosną. Osoby z pięcioletnim stażem otrzymują pensje na poziomie 7-8 tys. zł netto. – Konkurujemy z całą Europą. Dlatego nasze stawki nie mogą odbiegać od tych, które oferują firmy z Niemiec, Francji czy Hiszpanii. Na Zachodzie standardem jest pensja około 2 tys. euro i tyle też my płacimy naszym kierowcom – podkreślił Dariusz Szumacher z firmy Dartom.

Jak dodał Stanisław Rosół z firmy Continental Opony Polska rywalizacja o pracowników pomiędzy firmami polskimi i zachodnimi jest bardziej zacięta, ponieważ cała Unia od lat cierpi na ogromny brak kierowców. Ponad 90% właścicieli i managerów flot twierdzi, że coraz trudniej jest znaleźć wysoko wykwalifikowanych kierowców [Continental Mobility Study2016]. To wszystko powoduje, że młodzi ludzie wstępujący do zawodu są coraz bardziej wymagający wobec pracodawców, negocjują elastyczne godziny pracy, grafik, który pozwala im na częstsze spędzanie czasu w domu. Potwierdzają to wyniki wspomnianego już badania „Młodzi kierowcy na rynku pracy”, którego uczestnicy jako powód podjęcia pracy w zawodzie wskazali przede wszystkim poczucie niezależności i możliwość zwiedzania świata, dopiero na trzecim miejscu stawiając aspekt finansowy. 

Liczy się organizacja pracy i nowe maszyny

Wysokie wynagrodzenia są dla młodych kierowców standardem, a coraz większe znaczenie mają zachęty pozapłacowe, takie jak ubezpieczenie zdrowotne czy karnety sportowe. Firmy starają się też wychodzić pracownikom naprzeciw jeśli chodzi o elastyczne godziny pracy i wprowadzać taki grafik, który zagwarantuje kierowcy regularne wizyty w domu.

– Dla większości kierowców liczy się także klasa samochodu. Preferowane są auta nowoczesne i komfortowo wyposażone. Najstarszy ciągnik siodłowy w naszej firmie ma zaledwie 21 miesięcy, ponieważ kierowcy preferują pracę w firmach, które dysponują nową flotą – mówił Dariusz Szumacher.

Nie bez znaczenia dla kierowców jest również fakt, że takie nowoczesne samochody są po prostu bezpieczniejsze.

– Wykorzystanie we flotach pojazdów zaopatrzonych w innowacyjne rozwiązania poprawia szkodowość, co można zaobserwować w statystykach firm ubezpieczeniowych. Jest to również jednym z czynników, które mają wpływ na zmniejszenie  liczby wypadków na drogach – mówił Grzegorz Piskon z firmy ubezpieczeniowej ERGO Hestia

Jak zachęcić młodych do jazdy za kółkiem

Z raportu firmy doradczej PwC wynika, że obecnie na polskim rynku jest około 600-650 tys. aktywnych zawodowo kierowców, czyli o 100 tys. mniej niż wynika z zapotrzebowania polskich przewoźników. – Największym wyzwaniem dla branży transportowej są ludzie, zwłaszcza dziś, w dobie szybko starzejącego się społeczeństwa. Być może przewoźnicy zmuszeni będą tak planować logistykę transportu, by nie zniechęcać potencjalnych kierowców zbyt długimi trasami i zbyt długą nieobecnością w domu – mówił Piotr Ogrodowicz, dyrektor handlowy w firmie Wielton S.A.

Komunikat prasowy
Komunikat prasowy

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie magazyn-tis.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter magazynu Transport i Spedycja
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez magazyn Transport i Spedycja,

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

Tagi: #wydarzenia

Przeczytaj także:

Partnerzy 
strategiczni:
Partnerzy
merytoryczni:
2015 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl