Magazyn Transport i Spedycja
Pobierz darmowe poradniki
  • Rynek Używanych Ciągników Siodłowych
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Mapa producentów i dystrybutorów naczep i zabudów
    Format: pdf - 3,84 MB
    Pobierz plik
  • [Dodatek] Monitoring pojazdów GPS
    Format: pdf - 1,84 MB
    Pobierz plik
Pokaż więcej raportów


Trans&Log 2017

Uniwersalne, hybrydowe pojazdy ciężarowe dla miast na IAA w Hanowerze

Uniwersalne, hybrydowe pojazdy ciężarowe dla miast na IAA w Hanowerze

Podczas targów IAA w Hanowerze na stoisku Scania zaprezentowana zostanie hybryda plug-in (PHEV), stworzona na bazie pojazdu nowej generacji. W wersji PHEV oraz bliźniaczej, hybrydowej (HEV) może być wykorzystywana aplikacja Scania Zone, pozwalająca na sprostanie ograniczeniom odnośnie emisji hałasu, dwutlenku węgla oraz prędkości, obowiązującym na określonych obszarach.

– W Scania zamierzamy w dalszym ciągu podążać ścieżką eMobility, oferując rozwiązania dostępne tu i teraz, o własnościach, które będą wspierać klientów w miastach w zakresie zrównoważonego transportu już od pierwszego dnia ich użytkowania. Na początku przedstawiamy wersję HEV, odmiana PHEV pojawi się rok później. Klienci Scania otrzymują rozwiązanie z solidnym podwoziem, z odzyskiem energii i zerową emisją spalin. Tym samym, mogą być spokojni o zasięg pojazdu i korzystny całkowity koszt użytkowania – komentuje Maria Johansson, pełniąca obowiązki dyrektora produktów miejskich Scania Trucks.

Nowe, hybrydowe pojazdy ciężarowe Scania są napędzane 5-cylindrowym, rzędowym silnikiem DC09. Silnik, który może być zasilany olejem napędowym lub HVO (uwodorniony olej roślinny) współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 130 kW (177 KM) i momencie obrotowym 1050 Nm. Dla zestawu baterii litowo-jonowych przyjęto roboczą pojemność energetyczną 7,4 kWh, co służy wydłużeniu ich żywotności. Dzięki elektrycznemu wspomaganiu układu kierowniczego i hamulcowego, pojazd może poruszać się wyłącznie za pomocą energii elektrycznej, bez pomocy silnika spalinowego.

– Hybrydy znajdują się w czołówce pojazdów miejskich pod względem całkowitego kosztu użytkowania, dyspozycyjności i zrównoważonego rozwoju. Przy wykorzystaniu HVO zapewniają redukcję CO2 do 92 proc., a jednocześnie wyjątkową wydajność w rozrastających się miastach, gdzie przewoźnicy muszą zmagać się z intensywnym ruchem ulicznym i równocześnie dbać o bezpieczeństwo i ochronę środowiska – mówi Maria Johansson.

Zamówienia na hybrydę Scania HEV będzie można składać od listopada 2018 roku, wersja PHEV będzie dostępna w 2019 roku.

Dodatkowe informacje o hybrydowych pojazdach ciężarowych Scania

Nowe, hybrydowe pojazdy ciężarowe Scania mogą pracować dzień po dniu w trudnym, miejskim środowisku przy zachowaniu tej samej dyspozycyjności i przewidywalnych potrzebach obsługowych jak konwencjonalne pojazdy ciężarowe Scania. Lecz gdy dodać możliwości zero-emisyjnego napędu elektrycznego, hybrydy stają się narzędziem rozwoju zrównoważonego transportu nieporównywalnym z innymi pojazdami ciężarowymi. Ich mocny silnik elektryczny i rzeczywisty zasięg 10 km na napędzie elektrycznym otwierają zupełnie nowe możliwości.

Pojazdy dystrybucyjne, a także pojazdy budowlane wykorzystywane w miastach będą mogły wykonywać nocą zadania w okolicach, które w ciągu dnia są zatłoczone lub obłożone ograniczeniami ruchu. Pojazdy te wykazują się zerową emisją spalin i poziomem hałasu sięgającym znacznie poniżej 72 dB(A), jaki de facto stał się obowiązującym standardem, którego podstawą jest holenderska norma PIEK.

Metodę ładowania i wykorzystywania akumulatorów 

Najlepszym, sprawdzonym rozwiązaniem są nadal baterie litowo-jonowe. Podobnie, jak nasz pojazd ciężarowy Scania HEV poprzedniej generacji, również pojazdy HEV/PHEV nowej generacji do doładowywania akumulatorów wykorzystują głównie odzysk energii hamowania. Służy to zapewnieniu pojazdowi napędu w trybie zero-emisyjnym (Auto ZTE – Auto Zero Tailpipe Emission), co oznacza, że silnik elektryczny jest używany przy ruszaniu i niskiej prędkości, pod warunkiem, że bateria ma odpowiedni poziom energii. Tryb Auto ZTE przynosi rezultaty w postaci możliwie najniższego zużycia paliwa, gdyż wyłącza silnik spalinowy za każdym razem, gdy przynosi to korzyści.

Wersja PHEV (plug-in), która będzie wkrótce dostępna oznacza, że pojazd zawsze rusza do pracy z akumulatorem w pełni naładowanym. Doładowywanie jest możliwe, gdy pojazd parkuje podczas za- lub rozładunku albo w czasie przerwy kierowcy. Uzupełnienie akumulatora o 22 kW zajmuje około 20 minut przy zastosowaniu typowego złącza. W ten sposób można uzyskać jeszcze większe oszczędności paliwa.

Pojazd może być wyposażony w dowolny silnik DC09 o mocy 280, 320 lub 360 KM. Pojazd prezentowany podczas targów IAA ma silnik DC09 320.

Inne nowości w hybrydach nowej generacji

– Dodaliśmy np. nową funkcję chwilowego podnoszenia osiągów. Jeśli kierowca użyje kickdown’u, silnik elektryczny „dołoży” 50 kW i około 250 Nm, o ile w akumulatorze będzie odpowiednia ilość energii. W trybie Power kierowca zawsze ma do dyspozycji dodatkowe 20 kW i 150 Nm podczas rozpędzania, nawet jeśli nie włączy się kickdown.

–  W rzeczywistości nasze hybrydy w wielu sytuacjach podnoszą dostępny moment obrotowy, aby uniknąć redukcji biegu. Oczywiście przyczynia się do niższego spalania. Strategia zmiany przełożeń jest całkiem inna niż w konwencjonalnym pojeździe ciężarowym. Ruszanie odbywa się najczęściej z 5 lub 6 biegu, na co pozwala olbrzymi moment obrotowy silnika elektrycznego. Gdy pojazd zwalnia lub hamuje, skrzynia unika redukcji, aby podnieść poziom odzysku energii hamowania.

Jak Scania Zone współpracuje z pojazdami hybrydowymi?

– Scania Zone jest opcjonalną usługą w ramach Scania Fleet Management i doskonale współgra z pojazdami hybrydowymi. Naturalnie Scania Zone może być używana we wszystkich typach obecnych pojazdów ciężarowych Scania. Scania Zone wspiera kierowcę troszcząc się o zgodność z ograniczeniami ruchu obowiązującymi na wyznaczonych obszarach. Na podstawie położenia pojazdu, Scania Zone dostosowuje w czasie rzeczywistym jego sposób funkcjonowania, zgodnie z wytycznymi wcześniej ustalonymi dla danej strefy. W ten sposób pomaga kierowcy spełnić wymogi przepisów.

– Nasze pojazdy PHEV/HEV mogą używać Scania Zone do ograniczania prędkości i włączenia napędu elektrycznego przy wjeździe na obszar z ograniczeniami ruchu. Gdy pojazd go opuszcza, automatycznie wraca do zwykłego trybu działania.

Do jakich zadań nadają się tego typu pojazdy ciężarowe?

– Hybrydy czerpią z systemu modułowego Scania przez co mogą być wyposażone w różne kabiny i konfiguracje napędu, zarówno jako podwozia, jak i ciągniki siodłowe. Dodając trzy poziomy mocy silnika DC09 oznacza to, że na bazie naszych hybryd można zbudować bogatą gamę pojazdów miejskich, indywidualnie dopasowanych do zadań. Ich maksymalna masa całkowita może dochodzić do 26 t, a nawet więcej.

– Pierwsze, co przychodzi na myśl to różne rodzaje pojazdów dystrybucyjnych, lecz to dopiero początek. Miejskie wywrotki, najlepiej z kabinami L, a także śmieciarki czy inne pojazdy komunalne w wersji hybrydowej doskonale sprawdzą się w środowisku miejskim, szczególnie, że mogą być wyposażone w kabiny P i G. 

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie magazyn-tis.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter magazynu Transport i Spedycja
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez magazyn Transport i Spedycja,

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

Tagi: #wydarzenia

Przeczytaj także:

Partnerzy 
strategiczni:
Partnerzy
merytoryczni:
2015 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl