Magazyn Transport i Spedycja
Pobierz darmowe poradniki
  • Rynek Używanych Ciągników Siodłowych
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Mapa producentów i dystrybutorów naczep i zabudów
    Format: pdf - 3,84 MB
    Pobierz plik
  • [Dodatek] Monitoring pojazdów GPS
    Format: pdf - 1,84 MB
    Pobierz plik
Pokaż więcej raportów


Trans&Log 2017

Toyota opracowała elektryczną ciężarówkę na ogniwa paliwowe drugiej generacji

Toyota opracowała elektryczną ciężarówkę na ogniwa paliwowe drugiej generacji

Toyota opracowała nową generację elektrycznej ciężarówki Project Portal 2.0 zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi. Nowy prototyp ma zasięg 480 km - o połowę większy od poprzedniego modelu. Auto zadebiutowało podczas seminariów managerskich Center for Automotive Research (CAR) w Michigan.

Nowa ciężarówka o nieoficjalnej nazwie Project Portal Beta ma większe możliwości niż poprzedni prototyp – jego zasięg został zwiększony do 480 km na jednym tankowaniu. Samochód jest bardziej zwrotny i ma większą kabinę, w której mieści się teraz miejsce do spania. Więcej przestrzeni we wnętrzu udało się osiągnąć bez wydłużania rozstawu osi dzięki zaprojektowanemu na nowo zbiornikowi na wodór.

Kilkunastomiesięczne testy

Testy operacyjne pierwszego Project Portal rozpoczęły się w kwietniu 2017 roku. Do tej pory wodorowa ciężarówka pokonała podczas normalnej pracy 16 tys. km w porcie morskim w Long Beach w Kalifornii. Samochód przewiózł wiele ton ładunku, nie emitując żadnych spalin, a jedynie parę wodną. Ciężarówka nowej generacji rozpocznie pracę jesienią, zwiększając flotę bezemisyjnych pojazdów transportowych w porcie Long Beach i obniżając wpływ transportu ciężarowego na środowisko. 

Większy zasięg i funkcjonalność

Project Portal 2.0 czerpie z doświadczeń zebranych podczas eksploatacji pierwszego prototypu w centrum logistycznym Toyoty w porcie Long Beach. Program testowy dostarczył danych, które skłoniły zespół projektantów do przeprojektowania układu elektrycznego, podzespołów elektronicznych i innych komponentów napędu zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi, pochodzącymi z Toyoty Mirai. 

Pierwszy prototyp Project Portal o łącznej masie całkowitej 36 290 kg ma zasięg z obciążeniem 320 km na jednym tankowaniu. Pojazd o mocy ponad 670 KM oraz około 1800 Nm momentu obrotowego wykorzystuje dwa zestawy ogniw paliwowych z Toyoty Mirai i baterię o pojemności 12 kWh. Project Portal Beta charakteryzuje się taką samą mocą i momentem obrotowym, jednak uzyskuje większy zasięg.

Innowacyjność według Toyota Way

Realizacja programu Project Portal odzwierciedla charakterystyczną dla Toyoty ścieżkę innowacji, która datuje się do początków firmy na rynku motoryzacyjnym, kiedy pod okiem Kiichiro Toyody powstawał pierwszy seryjny samochód Toyoty – model AA. Po serii eksperymentów, testów i udoskonaleń Project Portal 2.0 jest bardziej dopracowany, funkcjonalny i ma większe możliwości. 

W porcie w Long Beach i w Los Angeles porusza się ponad 16 tys. dużych ciężarówek, które w znacznym stopniu zanieczyszczają powietrze w metropolii. Szacuje się, że do 2030 roku ich liczba wzrośnie do 32 tys. W portach morskich w Stanach Zjednoczonych pracuje ponad 43 tys. ciągników siodłowych z silnikami Diesla, emitując znaczną ilość rakotwórczych zanieczyszczeń, w tym cząstek stałych i tlenków azotu. 

Więcej niż ciężarówka

Wprowadzenie do parku pojazdów firmy Toyota Logistics w porcie Long Beach wodorowej ciężarówki to element realizacji programu Toyota Environmental Challenge 2050, który zakłada m.in. eliminację emisji CO2 z działalności zakładów i budynków Toyoty na całym świecie. Przestawieniu Centrum Logistycznego Toyoty na bezemisyjne funkcjonowanie służy także budowa instalacji Tri-Gen, 2,35-megawatowej elektrowni z ogniwami paliwowymi ze stopionym węglanem, która obok energii elektrycznej będzie produkowała 1,2 tony wodoru dziennie. Powstanie przy niej stacja tankowania wodoru, z której będą korzystały m.in. ciężarówki Project Portal oraz samochody na ogniwa paliwowe okolicznych mieszkańców. Instalacja będzie w 100% korzystała z energii odnawialnej.

Komunikat prasowy
Komunikat prasowy

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie magazyn-tis.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter magazynu Transport i Spedycja
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez magazyn Transport i Spedycja,

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

Tagi: #nowości na rynku, #wydarzenia

Przeczytaj także:

Partnerzy 
strategiczni:
Partnerzy
merytoryczni:
2015 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl