Magazyn Transport i Spedycja
Pobierz darmowe poradniki
  • Rynek Używanych Ciągników Siodłowych
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Mapa producentów i dystrybutorów naczep i zabudów
    Format: pdf - 3,84 MB
    Pobierz plik
  • [Dodatek] Monitoring pojazdów GPS
    Format: pdf - 1,84 MB
    Pobierz plik
Pokaż więcej raportów


Trans&Log 2017

Odpoczynek 45 h w kabinie ciężarówki - co warto wiedzieć?

Odpoczynek 45 h w kabinie ciężarówki - co warto wiedzieć?

Bartłomiej Muc, współwłaściciel Kancelarii Transportowej Koben, ekspert z zakresu analizy i rozliczeń czasu pracy kierowców, a także posiadacz prawa jazdy kategorii C i D, opowiada o zasadach odbioru odpoczynków 45-godzinnych, najczęściej popełnianych błędach, kontrolach, karach i próbach obchodzenia przepisów.

Połączenie prawnik - kierowca jest dość nietypowe. Skąd wziął się taki pomysł?
- Pomysł powstał na jednym ze szkoleń dla kierowców. Przeprowadziliśmy ich tysiące w setkach firm, natomiast kiedyś jeden z uczestników zadał mi pytanie: „Co pan może wiedzieć o rzeczywistości kierowcy, skoro w życiu nie przejechał pan ciężarówką jednego kilometra?”. Chcąc nie chcąc to prawo jazdy musiało się pojawić.

Co właściwie oznaczają sformułowania „regularny tygodniowy okres odpoczynku” oraz „skrócony tygodniowy okres odpoczynku”?
- Te pojęcia mamy zdefiniowane w rozporządzeniu z 2006 roku - rozporządzeniu 561. Regularny odpoczynek tygodniowy to nieprzerwany odpoczynek trwający co najmniej 45h. Natomiast skrócony odpoczynek tygodniowy to okres pomiędzy 24 a 45 godzinami.

Jakich reguł powinien przestrzegać kierowca odbierając 45-godzinny odpoczynek?
- Każdy tydzień musi zawierać odpoczynek tygodniowy. Natomiast co drugi odpoczynek może być skrócony - nie musi trwać 45 godzin, może trwać krócej, tak jak powiedzieliśmy wcześniej, nie mniej niż 24 godziny.

Czy jest jakiś limit czasowy, który powinien być przestrzegany między jednym a drugim odpoczynkiem?
- Owszem. Pomiędzy odpoczynkami tygodniowymi nie może minąć więcej niż 6 okresów 24- godzinnych, czyli 144 godziny. Niestety, często szkoląc kierowców, spotykamy się ze stosowaniem przez nich mylnych pojęć, np.: 6 „cykli”. Kierowcy, którzy jeżdżą w podwójnej obsadzie mówią również, że jest to 6 okresów 30- godzinnych. Nic bardziej mylnego, tutaj mówimy o sztywnym czasie 6 dni. Nic więcej.

Wiemy już jak wygląda prawidłowy odbiór odpoczynków tygodniowych, zapytam teraz o to, jak wygląda ich kontrola?
- Tutaj wszystko zależy od kraju, w którym kierowca jest kontrolowany. Zadaniem kontrolującego jest przede wszystkim sprawdzenie, czy odpoczynek 45-godzinny został zarejestrowany w tachografie. Przyjmuje się, że jeżeli karta była w tachografie, wówczas kierowca przebywał w pojeździe. To jest pierwsza kwestia. Druga to to, czy odpoczynek, jeżeli kierowca już był w pojeździe, został odebrany w kraju, z którego pochodzi kierowca. Jeżeli tak, kontrolujący odstępują od nałożenia kary, natomiast w każdym innym przypadku nakładają kary. I tutaj nie ważne, gdzie ten odpoczynek miał miejsce, jeżeli będziemy kontrolowani we Francji, a odpoczynek był odbierany w Portugalii wówczas również zostaniemy ukarani.

Zobacz cały wywiad na stronie TimoCom

Autor: Radosław Groński

Komunikat prasowy
Komunikat prasowy

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie magazyn-tis.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter magazynu Transport i Spedycja
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez magazyn Transport i Spedycja,

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

Tagi: #wydarzenia

Przeczytaj także:

Partnerzy 
strategiczni:
Partnerzy
merytoryczni:
2015 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl