Magazyn Transport i Spedycja
Pobierz darmowe poradniki
  • Rynek Używanych Ciągników Siodłowych
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Mapa producentów i dystrybutorów naczep i zabudów
    Format: pdf - 3,84 MB
    Pobierz plik
  • [Dodatek] Monitoring pojazdów GPS
    Format: pdf - 1,84 MB
    Pobierz plik
Pokaż więcej raportów


Trans&Log 2017

Pakiet mobilności i inteligentne tachografy - CORTE zgłasza uwagi

Pakiet mobilności i inteligentne tachografy - CORTE zgłasza uwagi

Międzynarodowa konfederacja The Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement (CORTE) po raz kolejny obradowała w Brukseli. Dwudniowe spotkanie poświęcono tzw. inteligentnym tachografom, które od czerwca 2019 r. mają być montowane we wszystkich nowych pojazdach ciężarowych oraz propozycjom dotyczącym Pakietu mobilności.

CORTE to jedna z najbardziej znanych międzynarodowych platform transportowych, która powstała w 2004 r. z inicjatywy przedstawicieli władz wykonawczych z kilku krajów Unii Europejskiej. Głównym jej celem jest zrzeszenie ludzi i organizacji z Europy i spoza jej granic, odpowiedzialnych za transport drogowy, bezpieczeństwo oraz ochronę ruchu drogowego. Podczas ostatniego spotkania CORTE, które odbyło się pod koniec maja, zwrócono szczególną uwagę na przepisy związane z tzw. inteligentnymi tachografami. Przedstawiciele konfederacji podkreślają, że producentom samochodów ciężarowych potrzeba co najmniej 6-ciu miesięcy na wdrożenie nowych technologii. Dlatego też niezwykle ważne jest szybkie zakończenie prac związanych z przygotowaniem nowego systemu zabezpieczeń, strukturą danych oraz nowymi kartami do tachografów.

– Producenci tachografów oraz samochodów ciężarowych mają coraz mniej czasu na przystosowanie się do nowych przepisów. Jednocześnie wciąż pojawiają się kolejne propozycje zmian. Jednak ze względu na wysoką złożoność systemu wprowadzenie jakichkolwiek modyfikacji w znacznym stopniu zagroziłoby wdrożeniu nowych tachografów w wyznaczonym terminie. Opóźnienie w którymkolwiek z obszarów może skutkować przesunięciem daty gotowości tachografów do montażu – mówi Piotr Żółty, Główny Ekspert, reprezentujący firmę INELO w organizacji CORTE.

Kolejne uwagi do pakietu mobilności

Podczas spotkania uczestnicy omawiali również kolejne propozycje zmian zgłaszanych w ramach prac nad Pakietem mobilności odbywających się w Parlamencie Europejskim. Najwięcej uwagi poświęcono obowiązkowi montowania tachografów w busach i pojazdach powyżej 2,4 tony oraz proponowanym regulacjom dotyczącym odpoczynku kierowców.

– Jedną z ważniejszych zmian, która pojawiły się w trakcie negocjacji, jest obowiązek montażu tachografów w pojazdach poniżej 3,5 tony, czyli w popularnych busach. Wymóg ten miałaby dotyczyć jedynie busów kursujących w transporcie międzynarodowym, których waga wynosi ponad 2,4 tony. Pojawił się również pomysł wyłączenia z obowiązku montowania tachografów pojazdów powyżej 44 ton, wykorzystywanych głównie przy budowie dróg i infrastruktury transportowej – dodaje Piotr Żółty.

Uczestnicy poruszyli również problem niespójnych regulacji dotyczących odpoczynku kierowców. Członkowie CORTE zwrócili uwagę na zaproponowane odmienne zasady dla kierowców w przypadku odpoczynków tygodniowych w transporcie towarów i transporcie osób. Obecnie odpoczynek tygodniowy musi być odebrany w proporcji co najmniej jeden odpoczynek regularny i jeden skrócony w ciągu dwóch tygodni. W Pakiecie mobilności pojawiła się propozycja, żeby odpoczynki mogły być odbierane w modelu co najmniej dwa odpoczynki regularne i dwa odpoczynki skrócone w ciągu czterech tygodni, co zwiększyłoby elastyczność czasu pracy kierowców. Jednakże w trakcie negocjacji w Parlamencie Europejskim wnioskowano, aby nowy sposób zastosować jednie do przewozu rzeczy, a obecny do rozliczania czasu pracy przy przewozie osób.

– Zwróciliśmy uwagę na fakt, że taki sposób rozliczania pracy spowoduje poważne problemy z kontrolą czasu pracy. Kierowca może przecież jeździć naprzemiennie, wożąc zarówno towary jak i ludzi. W takim przypadku bardzo trudno będzie określić, według których zasad należy rozliczać jego czas pracy. Obecnie odpoczynki odbierane są w modelu 45 minut lub 15 minut plus 30 najpóźniej po 4,5 godzinach jazdy. Optowano, by przerwa mogła być podzielona na 3 części po 15 minut, przy czym nie byłaby brana pod uwagę przerwa w ciągu dwóch pierwszych godzin jazdy. Zaproponowano również, aby można było przerwać odpoczynek tygodniowy regularny przeprawą promową, jeżeli jej długość wynosi nieprzerwanie co najmniej 24 godziny. To ważne dla kierowców, którzy wykonują bardzo długi rejsy i na promie spędzają ponad dobę. Finalna wersja Pakietu mobilności jest przez cały czas negocjowana na spotkaniach Parlamentu, równolegle prace nad nim trwają też na spotkaniach Rady. Dokument z podsumowaniem wypracowanych przez CORTE uwag zostanie przekazany do Parlamentu Europejskiego jeszcze w czerwcu – dodaje Piotr Żółty.

Więcej na: INELO.PL

INELO
INELO

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie magazyn-tis.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter magazynu Transport i Spedycja
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez magazyn Transport i Spedycja,

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

Tagi: #prawo transportowe, #tachograf

Przeczytaj także:

Partnerzy 
strategiczni:
Partnerzy
merytoryczni:
2015 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl