Magazyn Transport i Spedycja
Pobierz darmowe poradniki
  • Rynek Używanych Ciągników Siodłowych
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Mapa producentów i dystrybutorów naczep i zabudów
    Format: pdf - 3,84 MB
    Pobierz plik
  • [Dodatek] Monitoring pojazdów GPS
    Format: pdf - 1,84 MB
    Pobierz plik
Pokaż więcej raportów


Bezpłatne porady prawne
dla użytkowników portalu

Imię i nazwisko
Adres e-mail
Nazwa firmy
Stanowisko
Treść pytania:
Trans&Log 2017

DAF Trucks: 90 lat innowacyjnych rozwiązań transportowych

DAF Trucks: 90 lat innowacyjnych rozwiązań transportowych

1 kwietnia 1928 roku holenderski inżynier Hub van Doorne założył mały warsztat produkcyjny w mieście Eindhoven w Holandii. To przedsięwzięcie dało początek firmie DAF, która stała się czołowym, światowym producentem pojazdów ciężarowych skupiającym się na innowacyjności, jakości i efektywności transportu.

Hub van Doorne otworzył mały warsztat na rogu lokalnego browaru Coolen w Eindhoven. Na początku usługi świadczone w warsztacie obejmowały spawanie i cynkowanie na zlecenie lokalnych firm, takich jak producent oświetlenia i urządzeń radiowych — Philips. Wielki kryzys zainspirował Hub’a van Doorne’a oraz jego brata Wim’a do rozszerzenia oferty. W 1932 roku warsztat został przekształcony w firmę zajmującą się produkcją przyczep i naczep, a nazwa przedsiębiorstwa została zmieniona na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Fabryka naczep Van Doorne’a ), w skrócie DAF. Dzięki spawanemu podwoziu przyczepy i naczepy opuszczające tę małą fabrykę wyróżniały się na tle konkurencji wyjątkowo dużą ładownością. 

W 1949 roku pierwszy pojazd ciężarowy DAF został wprowadzony do produkcji, a firma zmieniła nazwę na Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Rok później wybudowano pierwszą fabrykę pojazdów ciężarowych i rozpoczęto produkcję podwozi do trzy-, pięcio- i sześciotonowych pojazdów ciężarowych. Tak rozpoczęła się działalność firmy, którą znamy obecnie.

Lider wśród konstruktorów silników

W pierwszych latach istnienia zakładów DAF do pojazdów montowano silniki benzynowe i wysokoprężne Hercules i Perkins, ale w 1957 roku przedsiębiorstwo z Eindhoven zaprojektowało i rozpoczęto produkcję pierwszych własnych silników DAF. Dwa lata później ulepszono silnik wysokoprężny DD575, dodając do niego turbosprężarkę, co stanowiło kolejne spektakularne osiągnięcie. W 1973 roku DAF, jako pierwsza firma w branży, wprowadziła na rynek turbosprężarkę z chłodzeniem międzystopniowym. Technologia ta została początkowo opracowana, aby zaspokoić popyt na silniki o większej mocy i niższym poziomie zużycia paliwa, jednak później okazała się być również niezbędna w realizacji polityki niskiej emisji spalin. W latach osiemdziesiątych wprowadzono zaawansowany układ turbosprężarki (ATI), który zapewniał jeszcze lepsze wyniki w kwestii mocy i wydajności dzięki zastosowaniu ulepszeń, takich jak technologia układu wtryskowego i zoptymalizowany kształt komory spalania.

W 2005 roku firma DAF zaprezentowała silnik PACCAR MX, który jest obecnie montowany we wszystkich ciężkich pojazdach ciężarowych DAF i ponad 40% pojazdów ciężarowych Kenworth i Peterbilt.

Modele MX-13 i MX-11 najnowszej generacji pracują niezwykle wydajnie przy niskich obrotach i charakteryzują się inteligentnymi układami napędowymi i wydajnymi osiami tylnymi, dzięki którym mogą osiągać wysoki moment obrotowy przy zaskakująco niskich obrotach silnika. Zapewnia to niezrównaną oszczędność paliwa i najwyższy komfort jazdy. Wszystkie te innowacje, w połączeniu z zaawansowanymi algorytmami oprogramowania pojazdu, doskonałą aerodynamiką i nowym, kompaktowym układem końcowego oczyszczania spalin, przyczyniają się do spadku zużycia paliwa o 7%, co stanowi rekord w historii firmy.

Kabina wyznaczająca nowe standardy

Pierwsze pojazdy ciężarowe DAF, które opuszczały fabrykę w latach 40. i 50., składały się z podwozia oraz silnika z charakterystyczną kratą wylotu powietrza z siedmioma chromowanymi belkami i tymczasowego fotela z drewna. Podwozia DAF były dostarczane do wytwórców zabudów, którzy następnie zajmowali się montażem niestandardowych, wykonywanych lokalnie kabin. W 1951 roku firma DAF wprowadziła swoją własną kabinę z zaokrąglonymi narożnikami i pochyłą kratą wylotu powietrza zapewniającymi lepszą aerodynamikę, natomiast komfort kierowcy został zwiększony przez wprowadzenie fotela z zawieszeniem.

W latach 60. nadal pracowano nad zwiększeniem komfortu kierowcy, wprowadzając kabinę przystosowaną do transportu międzynarodowego. Model DAF 2600 był wyposażony w dwa łóżka i okna na wszystkich ścianach kabiny, zapewniające poczucie przestrzeni i optymalną widoczność drogi. Wspomaganie układu hamulcowego i kierowniczego dodatkowo ułatwiło ciężką pracę kierowcy.

Model 2600 jest obecnie uznawany za pierwszy pojazd ciężarowy przystosowany do transportu międzynarodowego.

W 1969 roku firma DAF była jednym z pierwszych producentów, którzy wprowadzili mechanizm odchylania kabiny w modelu z kabiną nad silnikiem, co znacznie poprawiło dostępność podczas serwisowania pojazdu.

Wraz z wprowadzeniem koncepcji kabiny Space Cab w 1988 roku przedsiębiorstwo umocniło swoją pozycję lidera rynku produkcji pojazdów ciężarowych, skupiając się zarówno na obniżeniu kosztów eksploatacji, jak i komforcie kierowcy. Unikalny projekt Space Cab sprawił, że firma ponownie ustanowiła nowe standardy w kwestii rozmiaru i komfortu kabiny w transporcie międzynarodowym. W 1994 roku wprowadzono na rynek jeszcze większą kabinę Super SpaceCab, dzięki czemu szoferki DAF dalej stanowiły punkt odniesienia w kwestii przestrzeni i komfortu kierowcy.

W 1996 roku firma DAF stała się częścią koncertu PACCAR. Od tamtej pory przedsiębiorstwo niezmiennie zajmuje pozycję światowego lidera w dziedzinie technologii, wprowadzając znaczące ulepszenia w produkcji pojazdów ciężarowych, silników i zaawansowanych technologicznie układów.

Doskonałe pojazdy ciężarowe na rynku

W latach 2001 i 2002 wprowadzono na rynek nowe pojazdy DAF serii LF, CF i XF. W 2005 r. pojawił się wielokrotnie nagradzany model XF105, a w 2006 r. — modele Euro 4 i Euro 5. W 2013 r. rozpoczęto produkcję pełnej gamy nowych, wyjątkowo ekologicznych, modeli Euro 6 zgodnych z normą EEV. W 2017 roku nowe modele CF i XF otrzymały tytuł „Międzynarodowych Ciężarówek Roku 2018” z racji czołowej w branży wydajności transportowej oraz imponującej oszczędności paliwa na poziomie 7%. Nowy model LF otrzymał tego samego roku w Wielkiej Brytanii nagrodę „Użytkowego flotowego pojazdu ciężarowego roku”.

Zaangażowanie firmy DAF w kwestię jakości przyniosło rezultaty w postaci pięciu nagród „Międzynarodowej Ciężarówki Roku”, czyli najwyższego odznaczenia w branży:

•           1988 — DAF 95

•           1998 — DAF 95XF

•           2002 — DAF LF

•           2007 — XF105

•           2018 — CF i XF

Rozwój technologii przyszłości

W 2015 roku firma DAF zaprezentowała funkcję sprzężenia pojazdów ciężarowych (Truck Platooning). System pojazdów EcoTwin umożliwił pojazdom jadącym w kolumnie automatyczne podążanie za pojazdem prowadzącym. Takie działanie pozwala ograniczyć emisję CO2 i polepszyć zachowanie w ruchu drogowym. W związku z sukcesem systemu EcoTwin firma DAF została wybrana do udziału w angielskich testach technologi sprzęgania pojazdów w 2017 roku. Zaangażowanie w wiodące europejskie projekty rozwoju technologicznego pozwala przedsiębiorstwu z Eindhoven zdobywać wszechstronne doświadczenie w kwestii alternatywnych elektrycznych i hybrydowych układów napędowych. 

W XXI wieku działalność firmy DAF rozwija się prężnie na całym świecie. Jej najlepsze w swojej klasie pojazdy ciężarowe są produkowane w Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Brazylii, a produkty DAF są sprzedawane przez 1100 niezależnych punktów dealerskich na pięciu kontynentach.

Komunikat prasowy DAF
DAF

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie magazyn-tis.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter magazynu Transport i Spedycja
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez magazyn Transport i Spedycja,

Dziękujemy za docenienie!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych więcej...przez firmę FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Polska 13 w celach marketingowych, w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. oraz jego kontrahentów drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

Tagi: #samochody ciężarowe, #transport drogowy, #wydarzenia

Przeczytaj także:

Partnerzy 
strategiczni:
Partnerzy
merytoryczni:
2015 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl