Magazyn Transport i Spedycja
Pobierz darmowe poradniki
  • Rynek Używanych Ciągników Siodłowych
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Mapa producentów i dystrybutorów naczep i zabudów
    Format: pdf - 3,84 MB
    Pobierz plik
  • [Dodatek] Monitoring pojazdów GPS
    Format: pdf - 1,84 MB
    Pobierz plik
Pokaż więcej raportów


Trans&Log 2017

Przetargi na usługi TSL nie dla małych firm? Obalamy mity

Przetargi na usługi TSL nie dla małych firm? Obalamy mity

W dobie wzrostu gospodarczego coraz więcej firm docenia wsparcie zewnętrznych operatorów logistycznych i na rynku TSL szuka solidnych podwykonawców. Ważnym okresem w tych poszukiwaniach jest końcówka i początek roku, kiedy rozpisywane są przetargi na kolejne 12 lub 24 miesiące. Jak na tym polu radzą sobie małe i średnie firmy? Swoim doświadczeniem dzieli się Go Logis - polska firma spedycyjna z Białej Podlaskiej.

Konkurencyjny rynek i wymagający klienci coraz bardziej podnoszą poprzeczkę w procedurach przetargowych. Większość z nich odbywa się za pośrednictwem platform elektronicznych (m.in. Ticontract) albo z pomocą zewnętrznych firm zajmujących się obsługą techniczną przetargów. Czasami wyznaczany jest koordynator, który rozsyła zapytania ofertowe i zaproszenia. Kluczowe jest tutaj pozyskanie kontaktu do takiej osoby, co nie jest proste w korporacyjnym gąszczu stanowisk i działów. Dla wielu małych przedsiębiorców z rynku TSL wydaje się to nie do przejścia i zniechęca ich do walki z większymi od siebie. To błąd, bo liczy się nie liczba zatrudnionych, a ich profesjonalizm i sposób podejścia do klienta.

Utarło się powiedzenie, że duży może więcej. W ubiegłych latach rynek transportowy przeżył jednak kilka spektakularnych upadków wielkich przedsiębiorstw transportowo - spedycyjnych, co nie do końca potwierdza tę regułę. Ale może właśnie dzięki temu producenci zaczęli zauważać potencjał, który drzemie w małych i średnich przedsiębiorstwach - mówi Grzegorz Szenejko, właściciel Go Logis.

Często słyszy się też głosy, że polskie małe firmy są dyskryminowane w przetargach ogłaszanych przez duże korporacje z zagranicznym kapitałem.

To mit. Jesteśmy w 100% polską spedycją i nie dyskwalifikuje nas to w żaden sposób. Zaproszenia do przetargów otrzymujemy od przedsiębiorstw o różnym profilu działalności i z różnym kapitałem - przekonuje Grzegorz Szenejko z Go Logis.

Siłą małych firm spedycyjnych jest elastyczność, co umożliwia im spełnianie różnych i często zmieniających się oczekiwań klientów. Nie ogranicza ich konkretna gałąź przemysłu czy grupy towarów, ani też rodzaj taboru. Na zmiany są w stanie reagować bardzo szybko i przede wszystkim oferują indywidualną obsługę klienta.

Mała firma spedycyjna wkłada dużo wysiłku w to, aby klienci jej ufali, bo na zaufaniu buduje relacje i współpracę - podkreśla Grzegorz Szenejko.

Jak przejść procedury przetargowe?

Zarówno zagraniczne, jak i polskie korporacje prowadzą negocjacje wieloetapowo. Z kilkuletnich obserwacji Go Logis wynika, iż mali i średni producenci rzadziej korzystają z pełnej i rozbudowanej formy przetargów. Najczęściej jest to wycena na kilka, maksymalnie kilkanaście usług czy kierunków transportowych. Jednak trzeba pamiętać o tym, że aby osiągnąć sukces należy przyłożyć się do udziału w procedurze przetargowej. Już samo przygotowanie dokumentacji powinno być zrobione dokładnie. Począwszy od dokumentów założycielskich firmy, polis ubezpieczeniowych (np. OC spedytora, OC przewoźnika), aż po dodatkowe tj. bilanse finansowe, certyfikaty (np. ISO, HACCP) i co ważne - referencje od klientów. Istotna jest historia współpracy z kontrahentami i jak ta współpraca przebiegała w trakcie poprzedniego kontraktu.

Jednym z najważniejszych wskaźników jest terminowość dostaw oraz na ile zakontraktowane usługi były realizowane kompleksowo przez jednego wykonawcę. Na końcu podaje się cenę za usługi, która w dalszym ciągu pozostaje elementem decydującym. W rankingu wygrywa ten oferent, który zaproponuje np. najkorzystniejszą stawkę za transport przy uwzględnieniu oczywiście wyżej wymienionych czynników.

W przygotowaniach do przetargów świetnie sprawdzają się wewnętrzne procedury. Swoje opracowaliśmy na bazie doświadczeń z poprzednich lat. Analizujemy, wyciągamy wnioski i poprawiamy to, co naszym zdaniem nie zadziałało zgodnie z oczekiwaniami. To pozwala nam lepiej przygotowywać się do kolejnych przetargów - podsumowuje Grzegorz Szenejko.

Go Logis
Go Logis

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie magazyn-tis.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter magazynu Transport i Spedycja
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez magazyn Transport i Spedycja,

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

Partnerzy 
strategiczni:
Partnerzy
merytoryczni:
2015 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl