COVID-19 i branża logistyczna: Jak cyfrowi spedytorzy pomagają przewoźnikom

COVID-19 dotknął ludzi i przemysł na całym świecie, w zakresie i stopniu, których świat nie przewidział i którego skutków nie jest w stanie oszacować. Rynek logistyczny i jego uczestnicy nie stanowią wyjątku i również silnie odczuli skutki gwałtownego rozprzestrzeniania się wirusa.

2020-07-09 12:34:35

Zerwane łańcuchy dostaw, zmniejszony popyt wymuszony ograniczeniami dla konsumentów, nagłe przesunięcie kanałów dystrybucji z retail do e-commerce stanowią nową rzeczywistość dla dzisiejszej logistyki.   Nowe warunki kształtują nowe normy i wymagają elastyczności i dostosowania ze strony wszystkich aktorów rynku. W dobie social distancing i innych fizycznych obostrzeń istotną przewagę zdobywają te firmy, które są w stanie zastąpić analogowe biuro komunikacją cyfrową.  W logistyce jest to szczególnie ważne dla firm spedycyjnych, których zadaniem jest zapewnienie jakości i transparentności pomiędzy załadowcą a przewoźnikiem.

Elastyczność jest kluczem do sukcesu

Trudne czasy wymagają od spedytorów elastyczności, począwszy od dopasowania serwisu do nowych warunków, na wdrożeniu nowych sposobów pracy kończąc. InstaFreight, cyfrowa firma spedycyjna założona w 2016 roku z biurami w Niemczech i Polsce, rozszerzył swoją ofertę o transport drogowy w podwójnych obsadach na relacji Chiny - EU. Firma wspiera także przewoźników w znalezieniu odpowiedniego biznesu w Europie.

- Zwłaszcza małe firmy transportowe są zależne od skutecznej adaptacji  swoich spedytorów w nowych warunkach. Jeśli stały kontrahent zostanie dotknięty przez kryzys i będzie musiał wstrzymać produkcję, większość przewozów dla przewoźnika zostanie anulowana. W InstaFreight wykorzystujemy technologię, aby w zmiennych okolicznościach podażowych zapewnić ruch naszym podwykonawcom - mówi Krzysztof Dwornik, Dyrektor Generalny InstaFreight Polska.

Algorytm dopasowania InstaFreight zawiera między innymi flotę, wymagany sprzęt, jak i preferowane trasy. Przy kilku tysiącach transportów tygodniowo firma spedycyjna jest na tyle elastyczna, że może znaleźć pasujący transport, nawet w czasach wahań wolumenu i zapewnia przewoźnikom odpowiedni biznes, z którym mogą nie tylko przetrwać kryzys ale i rozwijać się. 

Potrzeby jutra

Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, transparentność odgrywa kluczową rolę w branży logistycznej. Przejrzystość nie tylko pomaga w informowaniu załadowców o aktualnej lokalizacji ładunków, ale również zmniejsza poziom niepewności. Ponieważ większość przewoźników nie posiada środków na zbudowanie własnej cyfrowej technologii śledzenia przesyłek, InstaFreight oferuje im możliwość prostego połączenia się za pomocą systemu telematycznego. W ten sposób klienci końcowi mają łatwy dostęp do systemu track & trace włącznie z obliczeniami ETA poprzez platformę InstaFreight. Ma to tę zaletę, że tworzy długoterminowe interesy z klientami premium dla przewoźników i pozwala im na wybór preferowanych tras.

Ograniczenie pracy administracyjnej

Cyfrowi spedytorzy aktywnie pomagają przewoźnikom w ograniczeniu ich pracy administracyjnej. Jako firma cyfrowa InstaFreight preferuje otrzymywanie dokumentów w formie elektronicznej, co zmniejsza ilość papierkowej roboty i jest szczególnie przydatne w czasie ograniczonego obiegu fizycznych dokumentów dla wszystkich zainteresowanych stron. Przewoźnicy mogą np. po prostu załadować swój POD do portalu InstaFreight, co automatycznie uruchamia zaksięgowanie płatności.

Szybkie i niezawodne płatności

W czasie każdego kryzysu wiarygodność i wypłacalność kontrahentów zyskuje na szczególnym znaczeniu.

- Kładziemy duży nacisk na rzetelne partnerstwa, w oparciu o uczciwe i terminowe płacenie przewoźnikom. Od czasu wybuchu wirusa koronawirusowego jesteśmy w jeszcze ściślejszej komunikacji z naszymi partnerami. W razie potrzeby znajdziemy indywidualne rozwiązania, np. dostosowanie warunków płatności. Firma pracuje w trybie 24/7 co niweluje niedogodności wynikające z home office - wyjaśnia Dwornik.

COVID-19 i co to oznacza dla przewoźników

Jak każdy kryzys, również czas COVID-19, powinien być okazją do rewizji obecnej strategii firmy, ponownej oceny partnerów pod względem podaży i wypłacalności. To dobry czas na otwarcie się na nowe obszary biznesu, które niezakłócenie funkcjonują w czasie kryzysu lub wręcz notują wzrosty. Jak wskazują liczne badania, firmy które dysponowały już przed kryzysem rozbudowanymi kanałami dystrybucji on-line, w najmniejszym stopniu ucierpiały na lockdown. Łącząc kanał dystrybucji online z cyfrową logistyką łańcuch dostawy może działać w dużej mierze w sposób zautomatyzowany.

Współpraca z cyfrowym partnerem, który szybkiej analizie trendów proponuje automatyczną wycenę i booking wspiera proces decyzyjny po stronie klienta.

Rewolucja technologiczna, zwana gospodarką 4.0 rozpoczęła się przed COVID19, a obecna sytuacja choć dynamiczna i niepewna obrazuje fakt, że w czasie kryzysu łatwiej funkcjonować jest firmom, które zawczasu zainwestowały w digitalizację swojego biznesu. Ci, którzy odkładali tę podróż na później powinni szybko nadrobić stracony czas. Albo w oparciu o własne inwestycje lub bliską współpracę z partnerem, które takie kompetencje posiada.

ZNAJDŹ NAS: